STICHTING 'T VEERHUIS WAARDERHAVEN

Onderwerp: Verslag D.B. vergadering 24-2-1992      Ons kenmerk: 15/FB/92      Datum, 14-3-1992

Aanwezig: Hans, Piet, Fred, Ruud, Bauk, Jan, Bep, Mary, Ans en John. Gast: Jan Stoppelenburg.

1.Opening
De voorzitter heet alle aanwezigen en in het bijzonder Jan Stoppelenburg (Jan S) welkom.
Doel van het gesprek is duidelijkheid te verkrijgen over functie en takenpakket van de havendienst en
om practische zaken recht te trekken.

2.Gesprek Haven en Marktwezen
Jan S is blij met de uitnodiging en start met te vertellen dat door de gemeentelijke reorganisatie de dienst haven en marktwezen
is opgeheven. Er is nu een havendienst die valt onder de sector openbare werken. De personele invulling en
prioriteitenstelling zijn veranderd c.q. verschoven. Taak is het toezicht op, langs en in de haven.
Jan S en collega Sprokkelenburg kunnen aangesproken worden als havenmeester. Jan S bemerkt dat intern te weinig wordt
gedaan met zijn constateringen en vraagt ons om zaken die ons dwarszitten te melden aan de havendienst.
Gezamenlijk constateren we dat punten verzanden tussen diverse gemeentelijke diensten.

a. De boten 54, 55, 59 en 60 hebben tuinen uitgebreid (of plannen hiervoor). Boot 60 heeft een barrière voor de tuin
gemaakt. Hierdoor wordt het parkeerterrein te klein, de melkboer en de vuilniswagen kunnen nauwelijks keren.
Er is onduidelijkheid of de strook grond bij boot 60 hoort bij het grondbedrijf of de havendienst.
Jan S meent dat de grond bij het grondbedrijf hoort, maar wijst op de afspraak van Bakker (grondbedrijf) en
Gieske (Wethouder) voor een vergadering in jan. '92 over legalisatie tuinen noordzijde.
Dit is niet uitgevoerd.(zie ook punt 2g)

b. Na de renovatie van 1981 zag de haven er keurig uit. Nu is er verval ingetreden, met name door de verpaupering
van een aantal huurboten. Jan S vindt dat een zorg en plicht van de havendienst, een aantal mensen is hierover
aangeschreven, maar er is geen follow-up.
Rolvers (schouw) kampt met hetzelfde probleem. Een vlonder met daarop een paar bankstellen kan niet!,
maar de aanpak van deze overlast is door interne dienstdiscussies vertraagd.

c. Hellinghoek: Er komt tussen boot 55 en 59 geen helling.
Boot 59 heeft een stuk bij zijn tuin getrokken. De beschoeiing moet verbeterd worden. Het moet een stukje blijven voor
algemeen gebruik met een recreatieve functie.

d. Het schoonmaken van het oppervlaktewater in de haven gebeurt onregelmatig. Reeds 4x eerder en ook nu weer wordt de
wens uitgesproken dat dit geregeld en vaker gebeurd. Jan S komt hierop terug.

e. De bestrating van de weg aan de noordzijde is in slechte staat. De toegangshoek is onoverzichtelijk.
Gevraagd wordt daar een spiegel te plaatsen ofwel eenrichtingsverkeer rond 't Veerhuis te maken,
(de wijkraad heeft al eerder dit punt aangekaart)
Jan S zal een verzoek hiertoe doen aan bouw en woningtoezicht.

f. Verzoek tot het plaatsen van borden BRUG OPEN-MOTOR AF aan de lantaarnpalen langs de zuidzijde haven naar de brug toe.

g. De uitgifte van de tuinen aan de noordzijde kent al een lange voorgeschiedenis. Er is sprake van bodemvervuiling
waarvoor de gemeente geen hoge prioriteit stelt om tot sanering over te gaan.
Jan S is benoemd tot coördinator om tot een beslissing over uitgifte te komen.
Volgens Jan S moet directeur openbare werken met voorstellen komen, waarna het college beslist.
Hans speelt nog stukken door aan Jan S.

h. De stichting Waarderhaven had voorstellen gedaan om de gevaarlijke situatie voor fietsers op de brug te verbeteren.
Hierop is geen respons gekomen. Direct bij openbare werken aankaarten

i. Boot 26 heeft een vrachtwagenbak geplaatst tussen de garages. De afspraak dat dit tijdelijk was is niet nageleefd.
Machtsmiddelen ontbreken. Afspraak wordt gemaakt dat brieven met een termijn per afschrift worden verstuurd
aan onze stichting. Er behoort een consequente lijn te worden getrokken t.a.v. alle bewoners

j. opgemerkt wordt dat de omgebouwde paardestal bij boot 55 wordt bewoond en dat wordt geloosd op het oppervlaktewater

k. Vroeger was er een folder over subsidiemogelijkheden voor onderhoud aan woonschepen.
Jan S kijkt na of dit nog steeds bestaat.

Tenslotte hebben wij afgesproken om een halfjaarlijks overleg met Jan S te voeren.


Terug naar de  tekst-pagina, of klik op "vorige".