Op   Overgeleverd…

    ..//.. De renovatie is opgeleverd en de haven is nu helemaal up-to-date.
    Tien jaar heeft Bernt er aan gewerkt! (ex-burgemeester mr. B. Schneiders in het H. D.) ..//..
    Volgens een dankbare havenbewoner zelfs "intensief" aan gewerkt.
    Nou, ik heb hem inderdaad één keer gezien, toen Royal Graaikoning de zaak zó traineerde dat aannemer Scholman dreigde met een proces en al zijn materieel weghaalde.

    Bij het opleveringsfeest van Scholman (22augustus 2016) was er geen Bernt, of zo.
    Geen interesse voor een project van 6 miljoen… Waar je al 10 jaar intensief mee bezig bent. .

    Zowel in tijd, maar meer nog financieel liep dit project danig uit de hand!
    Het bestek dat door Royal figuren werd begeleid, bleek geen hyaten, maar kraters te vertonen.

    Er bleek, in de Raad, dat er geen stuiver op die Royal figuren was te verhalen.
    Veel extra kosten, voortkomend uit een ondeugdelijk bestek, kwamen voor rekening van de gemeente.
    In de Raad werd dan ook gesteld: Ofwel werken in regie werkt niet, ofwel Bernt kan daar niet mee overweg.
    Er moest een onderzoek komen van de rekenkamer, want tussen de aannemingssom van 2, 4 miljoen en de uiteindelijk ruim 7 miljoen zit nogal wat verschil.

    Navraag bij de Raad (15 sept 2016) leerde dat er "volop wordt onderzocht en dat hopelijk dit jaar nog iets wordt gepubliceerd".
    Zó werkt dat dus!

 

Er zijn huurcontracten aangeboden. Niet geactualiseerd, wél uitgebreid met onlosmakelijke Algemene Voorwaarden.
Dezelfde tactiek als met die afpersingovereenkomst. Je tekent in één keer voor alles.
Als je de afpersingovereenkomst doorleest, dan blijkt het huurcontract te worden aangeboden bij de oplevering.
Er IS dus opgeleverd, of toch niet.... Hoe zit het nou?

Maar dan de vraag waar die tweede helft van de vergoeding voor uw gesloopte spullen blijft.
Zou toch bij de oplevering komen? Als uw boot, na voltooiing van de werkzaamheden -aan die ligplaats-, weer op zijn definitieve plek werd gelegd?
Uit een (op moment van schrijven) recente mail vanuit de gemeente blijkt dat, ook op dit punt, nog steeds de afpersingspraktijken worden voortgezet.

Tekenen, of je krijgt het geld voor jouw gesloopte spullen niet!

Volgens de Algemene Voorwaarden, die nooit ter sprake zijn gebracht, moet u klachten melden binnen 4 weken ná oplevering.
Die voorwaarden zijn van de gemeente, de verhuurder, dus daar moeten ook de klachten naartoe.
Nou, ik heb wel een lijstje! Maar wanneer is nu de echte oplevering?

De "ras-bestuurder" haalde heel bewust de contactman weg en vertelde dat overleg voortaan met de aannemer moest gebeuren.
Dan ben je snel uit-overlegd, want die houdt zich uitsluitend aan zijn bestek.

 

De grond verzakt, de schuren en de electrakasten staan scheef.
Beschadigde waterputten zijn verder van U, maar de beschadigde putten worden niet vervangen.
Ook de RVS stangen om de aluminium deksels van de waterputten te borgen zijn er niet, omdat de putten namelijk te diep liggen…
Maar dat merkt u wel weer, als het weer gaat plenzen.

De aansluitingen binnen uw meterkast is hier en daar een zootje. Deksels van de groepenkasten kunnen niet meer worden aangedraaid.

In de meterkasten staat bij aanhoudende regen het water tot onderkant deur en in een paniek reactie heeft Scholman die kasten volgegooid met zand,
waardoor de mantelbuizen met de leidingen naar de boot-aansluitingen, dus onbruikbaar zijn geworden.
Bij een aantal mensen werkt, sinds de oplevering, de riolering-pomp constant of te vaak.
De terugslagkleppen die vroeger op de wal lagen, zijn weggehaald (en afgevoerd). Heb je dus zo'n ADHD-pomp, dan zit er maar één ding op.
Lozen op open water.

Er is nog veel meer, maar dat komt allemaal wel bij oplevering….
Voorlopig valt er niets te tekenen! Eerst alles fatsoenlijk in orde brengen.
Trouwens: Er waren, zowel voor ligplaats, als ook voor grondhuur, tot op heden slechts concepten!

 

Is het dan niet mooi geworden?
Wat mooi is geworden, is door de mensen zelf bekostigd en gemaakt.
Hadden ze in het verleden ook duizenden euro's uitgegeven, dan was het toen ook mooi geworden.

Maar "ze" hebben nu meer ruimte!

Zoals een havenbewoonster destijds zei: "Ik snak naar een beetje ruimte".
Om vervolgens een dijk van een schuur neer te zetten, met overkapte OPENBARE parkeerplaats.
Die uitsluitend voor parkeren mag worden gebruikt. Nou, mooie klus voor handhaving!

Kijk in dit stadium eens terug; Wat hebben we nu?
De draden om je boot af te meren, zijn onbereikbaar (onder de steiger).
JIJ bent verplicht je boot veilig af te meren, maar de verhuurder van de ligplaats zelf maakt dat onmogelijk.

Indienen van klachten binnen een afgebakende termijn kan niet, want niemand weet wanneer er écht wordt opgeleverd en niemand weet bij wie de klachten moeten worden gedeponeerd.

De toegangsweg waar in 2012 al studie naar werd gedaan, is nog steeds die gevaarlijke Vrijbloed-industrieweg.

Wat is een veilige haven als je er niet eens veilig kunt komen?

 

Er zijn deze maand een aantal records gebroken. Half september is het goed zwemmen in het Spaarne.
Je moet alle ramen en deuren de hele dag wijd open zetten om het binnen een beetje koeler te krijgen.
Ga, in gedachten, of beter in uw archief, eens na hoe dit project begon…

..//.. Alle ramen vastvergrendeld en gemaakt van 3-laags pyroguard glas in hardhouten of stalen kozijnen..//..

En toen de havenbewoners unaniem weigerden zich te laten uitmoorden, stelde Bernt, meester Bernt, dat de ligplaatsvergunningen werden ingetrokken,
zodat mensen op straat kwamen te staan. Een boot zonder ligplaats boet namelijk sterk in aan waarde.

Die keer ging de chantagetruc niet door, maar meester Bernt zocht "intensief" naar een andere afpersingstruc
en een aantal, met name te noemen, bootbewoners helpen hem daarbij….

We krijgen heus nog wel flink regen. Kun je op wachten na zo'n droogte periode.
Maar maakt u zich geen zorgen.
Dit project wordt duurzaam uitgevoerd en toenemende zware buien is bij een rasbestuurder heus wel al járen bekend.
En anders weet een gespecialiseerde aannemer daar alles van. Is écht wel rekening mee gehouden, toch………?

Terug naar de tijdlijst.