toen nog: "in opbouw"

En....? Hoe gaat ie? De tiende maand gaan we in...

Nou, eerlijk gezegd: Hij gaat NIET lekker.
Was er in 2009 al gewezen op de nutteloosheid van een veilige haven, als je daar niet eens veilig kunt komen:
Oktober 2015 was ook de coordinator van het industriegebied Waarderpolder het met ons eens dat de toegang naar de haven
de Tappersweg, levensgevaarlijk is.

Het vrachtverkeer (waaronder transportbedrijf Vrijbloed) dendert vanaf 06.30 uur langs het woonwagenkampje en langs de
toegang naar de haven, waar geen fietspaden, geen trottoirs aan beide zijden liggen. Maar wél, naast het industrieverkeer, nu ook de
zware jongens van de aannemer, die daar nou eenmaal zijn werk moet doen, de zaak écht gevaarlijk maken.
Onvoorstelbaar dat daar nog niks is gebeurd...

Weten de mensen nu.... hoe is de planning?...

Neem ik onze ligplaats als voorbeeld:
Een paar dagen geleden werd op onze ligplaats geïnspecteerd "wat de rest duurzaamheid" was van het remmingwerk
waaraan wij liggen afgemeerd.

Laat dat eens bezinken!
Er wordt door een zeer deskundig ingenieursbureau met ruime ervaring, ook met woonschepenhavens, een bestek gemaakt.
En ondanks de zeer complexe situatie waar portefeuillehouder Bernt Scheiders steeds weer op terugkomt, maar waarvoor hij
ondanks die complexiteit een SOBER bestek liet maken, staat dat remmingwerk van de vorige renovatie er niet op....
Een zéér gedetailleerd bestek, waarvan de heer Scheiders aanneemt "dat DIT het dan ook is....."
en waar meerpalen en remmingwerk niet in voorkomt..

In de planning staat dat tussen 23 september en 30 oktober damwand aangebracht wordt aan de Spaarnezijde...
Wij liggen buiten de haven, dus "aan die Spaarnezijde". Maar hoe ze de zaak gaan aanpakken weet nog niemand!

Er is zwaar vervuilde baggerspecie naar boven gehaald en onmiddellijk werden de activiteiten gestaakt, want
de vervuiling was dermate ernstig dat die baggerbende niet gewoon kon worden afgevoerd.
Er heeft daar vroeger een metaalsmelterij gestaan en de oudere havenbewoners weten dat allemaal.
Maar de gemeente beweert dat "niet gedocumenteerde industrieën" de vervuilers zijn.
Kom nou toch! De directe buur heette De Haarlemsche Scheepsbouw". Niet gedocumenteerd? Wat een lulkoek!

De reden dat wij aan een remmingwerk liggen, zo'n zes meter uit de kant vandaan, is nou juist vanwege die
restanten van smeltpotten, puin en gestorte slakken en andere bende.
Toen wij destijds toestemming kregen op eigen kosten en op eigen kracht daar een ligplaats te maken, maar op papier
wel met behoud van rechten en plichten als behorend tot de Waarderhaven (waar we nu 45 jaar liggeld hebben betaald)
hebben we 8 m3 zwarte grond laten aanrukken en 4 m3 zand.
DIE grond is inmiddels afgegraven en vervangen door industriële vulgrond met "bodemvreemde materialen"...

Er zal daar écht gebaggerd moeten worden en de baggerspecie zal per onderlosser moeten worden afgevoerd,

M A A R HET STAAT NIET IN HET BESTEK

In het oorspronkelijke faseringsplan stond dat onze ark tussen 7 april en 15 september voor de duur van 5 weken zal worden
verplaatst, maar niemand weet waarheen....
Nu ik dit schrijf (vlak voor "dierendag"), weten wij nog steeds niets. Niet over de bagger, niet over de remming, niet over
meerpalen. Ook niet over de verzekering gedurende het verblijf op die tijdelijke ligplaats!
Je moet zelf informeren bij je verzekeringsmaatschappij of je elders dan op je eigen ligplaats ook verzekerd blijft,
maar je weet helemaal niet waar je heen gaat, of wanneer, of voor hoe lang.

Het enige dat je weet is dat het nu herfst is, dat je harde wind kunt verwachten en nachtvorst.
En dat al jáááren geen flikker wordt gedaan aan handhaving van de snelheid voor de beroepsvaart, die bij ALLE
bruggen staat aangegeven. 6 KM

De gemeente beweert dat ze alleen kan optreden als de schippers "op heterdaad worden betrapt" en dan ook nog alleen door
de Rijkspolitie te water.
En ergens langs die Spaarnezijde met zijn beroepsvaart, moeten wij tijdelijk komen te liggen...

 


Terug naar    het menu